20201127

animal art

Τον απωθούσε η θέα των φiδιών ακόμη και ως εικόνες σε βιβλία (επηρρεάστηκε άραγε από τη θεία του την Καλλιρρόη;), μάλλον δεν τρελαινόταν για τους κροκόδειλους (ακόμη θυμάμαι την κριτική του για έναν κροκόδειλο στον οποίο προσέδωσα φιλικό χαρακτήρα), αγαπούσε, φρόντιζε και φωτογράφιζε τις γάτες στην αυλή του πατρικού του, και φυσικά λάτρευε τον σκύλο του την Ρόζα (τόσο ώστε στο διαδικτυακό του ψευδώνυμο να ταυτίζεται με αυτήν, ως gtroza). 

Πέρα από τα αναρίθμητα σκίτσα και σχέδια της Ρόζας, έφτιαξε μία σειρά από γλυπτά ζώα όπως η χαρτονένια κουκουβάγια και τα μεταλλικά ψάρια. Πώς του ήρθε η έμπνευση για αυτές τις δημιουργίες; Γιατί διάλεξε αυτά και όχι άλλα ζώα; 

Σίγουρα τον έλκυε η φόρμα τους όπως και σε άλλους αρχιτέκτονεςσ τησ γενιάς του. Παρόλο που ήταν φανκτιοναλιστής, στα μικρής κλίμακας έργα (έπιπλα, γλυπτά κα.) επέτρεπε στον εαυτό του να τον καθοδηγήσει η φόρμα. Να πειραματιστεί. Πάντα έδινε προσοχή στο υλικό.  Στην ομάδα των δύο αυτών έργων,  κουκουβάγια και ψάρια (δύο) παρόλο που το υλικό είναι διαφορετικό (χαρτόνι, το αγαπημένο του άσπρο-γκρι και μέταλλο αντίστοιχα) υπάρχει το κοινό ότι φτιάχνει τον όγκο λυγίζοντας λωρίδες. Το δισδιάστατο υλικό γίνεται τρισδιάστατο (ων), και φτιάχνει ένα είδος μονοκονδυλιάς. Θα έλεγε κανείς, και ειδικά για τα ψάρια ότι είναι μία σειρά από μονοκονδυλιές έξυπνα πιασμένες. Οι λεπτομέρειες και καθαρές ενώσεις ήταν από τα στοιχεία του.  

(Συνεχίζοντας σχετικά με την φόρμα, και) γνωρίζοντας την αγάπη του για την γεωμετρία, ο Τολούδης ίσως έβλεπε αυτά τα έργα σαν πρόκληση να αναπαραστήσει το οργανικό που βρίσκεται στην φύση με απλές καθαρές γραμμές. Η μελέτη για το αεροδυναμικό σχήμα του σώματος των ζώων αυτών που διασχίζουν τον αέρα και το νερό σχετίζεται σίγουρα με τη μελέτη για το σκάφος του Μαρία, άλλα και με τα μικρά σκάφη που είχε καρασκευάσει νεώτερος.  

Μια άλλη πρόκληση ήταν το να περιγράψει κάτι τόσο πολύπλοκο με τα ελάχιστα. Ίσως και περισσευούμενα υλικά.

Ξαναγυρίζοντας στην κουκουβάγια, ένας άλλος δημιουργός, ο Πικάσο, για μία σειρά από κουκουβάγιες του, εμπνεύστηκε από μία που την είχε κρατήσει (και ως ένα βαθμό εξημερώσει) στο σπίτι του. Ίσως γιατί έμοιαζε και ο ίδιος με κουκουβάγια. Ο Τολούδης από τι εμπνεύστηκε; Τώρα που το σκέφτομαι, εκ των υστέρων, ίσως χώριζε τα ζώα σε καλά και κακά, ίσως σε αυτά έβρισκε μία δικαιοσύνη που δεν την έβρισκε (εφόσον δεν υπάρχει) στην κοινωνία των ανθρώπων. Μία περίοδο σκεφτόταν αλλά δεν υλοποίησε, την δημιουργία ενός χρυσού δράκου για να σταματήσει την εξόρυξη χρυσού στην Θράκη. Ο δράκος θα φόβιζε. Δεν μου φαίνεται λοιπόν τυχαίο ότι έφτιαξε μια κουκουβάγια, ένα ζώο ταυτισμένο με την σοφία. 

Το γεγονός ότι η κουκουβάγια είναι από τα πιο δημοφιλή ζώα στην αρχαία Ελλάδα και βρίσκεται σε πολλές αναπαραστάσεις σίγουρα δεν τον άφησε ανεπηρέαστο. Αλλά και το ψάρι δεν θεωρείται πολύ Ελληνικό, μεσογειακό, ίσως και Θρακικό; 

Μπορεί αυτή η σειρά έργων να έχει να κάνει με το πιο υπαρξιακό κομμάτι του δημιιουργού. Ίσως υπάρχει κάτι το πρωταρχικό στο να αναπαραστήσουμε τα ζώα, μπορεί και να είναι διαφορετικές προσωπογραφίες;

Άλλα ζώα έργα τέχνης είναι μία σειρά από χαρτονιένες μάσκες ζώων για την θεατρική παράσταση Οδυσσεβάχ, μία σειρά από χάρτινα δυσδυάστατα ψάρια βαμμένα με μαρκαδόρο.  Επίσης οι πεταλούδες που έφτιαξε από σύρμα για βιτρίνα μαγαζιού με κάλτσες (κράτησε μία στο γραφείο του), μία σειρά από μέλισσες prints και cutouts ως μέρος του branding για μελισσοκόμο,  το γνωστό περιστέρι μονοκονδυλιά ως λογότυπα για την εφημερίδα γνώμη, αλλά και δίαφορα σχέδια από αγελάδες, κουνελάκια, περιστέρια. 


Part of a series, αντί μνημοσύνου / instead of a memorial [04/40]. 

0 Comments:

Post a Comment

<< Home